tisdag 8 december 2009

Och ur mörkret skall ljuset träda fram

Och ur mörkret skall ljuset träda fram.
Ur dunkelt hölje av sorg och förtvivlan skall en skimrande gestalt av hopp och tro skönjas.
Just när det känns som allra mörkast.
Just som den sista strimma av tilltro hotar att falna.
Då sträcker Du ut din hand.
Visst gör Du det?
Visst blir det som Du lovat?
Visst räddar du oss från vår avgrund och lyfter oss upp ur vår djupaste ångest?
Visst räddar du mig?

Ur mörkret skall ljuset träda fram.
Det är inte långt kvar nu.
Det kan inte vara långt kvar nu.
För det är så mörkt. Så tungt.
Snart är Du nära.
Snart andas du liv i min tunga, ömma kropp.
Snart släcker du min törstande längtan.
Snart omfamnar du mitt hjärta.

För ur mörkret skall ljuset träda fram.
Ur dunkelt hölje skall livet åter skönjas.
För det har du sagt.
Det har du lovat.
Du har lovat.

Och ur mörkret träder ljuset fram.
För inget annat kan komma ur mörkret.
Annat än ljus.
Bara ljus.
Ingenting annat.

För inget annat kan komma ur mörkret.
Än ljus.


3 kommentarer:

Yvonne sa...

Och hans namn ska vara: väldig Gud, evig fader, Fridsfurste.
Amen
En sån vacker text du skrivit.
Jag håller med dig: Det måste ljusna snart....överallt - inne, ute och inom oss.
Julen måste ju betyda ljus och värme.
Yvonne

Bella sa...

Finns det någonstans man kan köpa Kärlekssånger till ett barn 1 & 2? Jättefin musik du skrivit, lyssnar just nu på Lilla Sjärna där.

Linn Maria sa...

Tack Yvonne!


Bella: va roligt att du tycker om min musik.
Kärlekssånger till ett barn tror jag dessvärre inte säljs längre. Möjligtvis på cdon.com. Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Tror att det är dags att göra en ny samling...