måndag 2 maj 2011

Förbrukning

Hur många par skor kan det gå åt under ett år i tre-barnsfamilj?
Tänk på så många som du tycker är rimligt och sen dubblar du det. Minst.
Skor i långa rader och högar. Finskor, skol-skor, fotbollsskor, vinterkängor, innegympaskor, sandaler, gummistövlar, allvädersstövlar, pjäxor, sneakers, flip-flops. Ja, jag skulle kunna fortsätta men jag har en känsla av att du fattar galoppen.

Sen kan du klura på hur många par jeans det går åt.
Det spelar ingen roll hur många eller ofta jag köper. Det går hål på allihop efter en viss stund. Pris eller kvalitet spelar heller ingen roll. Samma slitagemotstånd. Eller icke motstånd. Och antal jeans på ett år är förbluffande många.

Det går minst en tandkrämstub i veckan. Två flaskor schampoo.
En hel liten pyramid toapappersrullar i månaden.
Den flytande tvålen ska vi inte tala om. Vem är det som okynnes-pumpar??? För det måste vara nån.

Det där med hundra liter mjölk i veckan - det kommer inte hända hos oss. Här dricks det inte mjölk till maten så här går det bara ett par-tre liter i veckan.
Men frukt. Herrejösses va frukt jag bär hem.

Har läst nånstans att varje barn man skaffar kommer att kosta sina föräldrar i snitt 1 miljon kronor innan de försörjer sig själva.
Jag har tre. Barn alltså.
Ändå tvivlar jag på att den där summan är tillräckligt tilltagen.
Bästa att jobba lite.


5 kommentarer:

Yvonne sa...

Håller fullständigt med dig, Linn!
Men tänk på hur RIKA vi är som har fått ta emot dessa barn! Kylskåpshyllorna är fortfarande fulla av mejerivaror och skohyllan är sedan länge borttagen för 46:or ryms inte där.....Jag tror det är det här som kallas Livet! Och jag älskar det!!!

Linn Maria sa...

Såklart! Många skor i hallen är ett av mina främsta mål i livet...Både familjens och andras.
Jag är så tacksam över de där skorna. Eller i alla fall fötterna som brukar vara i dem;)

Ett stenkast från Fyndet sa...

Själv är jag tacksam över att barnen har en farmor som förbarmar sig över jeans med trasiga knän. Vet inte vad vi skulle gjort annars....

Amanda sa...

hej, jag skulle verkligen vilja ha låtar från din skiva mamma bland annat, går det att köpa över nätet och få dom direkt i datorn?

Mvh/Amanda

Linn Maria sa...

Hej Amanda,

Än så länge är inte den digitala releasen gjord. Det kommer men vet ej datum än. Så för nu finns sångerna bara att tillgå på skivan. Antingen får du beställa den via min webbshop och själv lägga in på datorn eller I-poden;) Eller så får du avvakta lite tills den digitala releasen är gjord - då kommer den gå att köpa på exempelvis I-tunes.

Allt gott så länge,
Linn