tisdag 7 februari 2012

Listan

Jag startade det nya året med en lista.
Listor är min grej.
Men den här listan var lite annorlunda. Det var inte en Att-göra-lista.
Det var en "Att-INTE-göra-lista".
Egentligen borde det inte vara ett dugg svårare än sin föregångare men se det kan jag berätta - att det var det.
I alla fall om punkterna på listan ska ha nån typ av relevans till mitt verkliga liv.
Jag menar - det skulle ju vara enkelt att bara skriva:
Jag ska INTE bestiga Mount Everest
Jag ska INTE äta levande larver
Jag ska INTE börja röka
osv.

Nej, den här listan skulle innehålla sånt jag brukar göra men i år ska låta bli.
Och det var en helt annan femma.
Listan är ännu inte så lång. Och kanske behöver den inte vara det heller.
Här är i alla fall några exempel.

Jag ska INTE säga Ja till något när jag i magen redan känner ett Nej.
Jag ska INTE äta lunch med någon som jag egentligen inte vill äta lunch med.
Jag ska INTE hålla kvar i gamla oförätter
Jag ska INTE gå omkring med grus i skon i onödan (metafor)
Jag ska INTE strunta i att gå på toaletten när jag egentligen är kissnödig.

Det finns såklart några fler saker på listan. Dessutom finns en Att-göra-lista också.
På den står det:

Jag SKA ta Skepparexamen
Jag SKA åka till nån stad i Sydeuropa med nån eller några kompisar
Jag SKA börja med någon typ av träning både jag och min kropp gillar
Jag SKA skriva en bok

Jag tänker att jag skriver ner det här.
Så kan du påminna mig när vi ses.
Och jag kan kolla och påminna mig själv.

Det blir ett bra år.

Inga kommentarer: