fredag 31 oktober 2008

Amning

När jag ändå är i gång så tar jag det här med amning också. Egentligen är min tanke runt detta helt i linje med min sömnstrategi - dvs att jag inte har nån strategi.
Återigen så tog det två barn innan jag kom på att bara jag ammade i den takt bebisen ville så blev det allra bäst. Det låter kanske självklart idag men jag vet att det är många råd och riktlinjer att värja sig emot, framförallt om förstagångsmamma. Jag minns att jag stod och grät på BVC med min förste lille kille eftersom han bara åt och åt och gick upp massor i vikt. Varje gång jag skulle väga honom fick jag kommentarer om att jag måste försöka glesa ut amningarna och jag kände mig som en usel mamma. Andra sonen var smal och hungrig redan från början och hade dessutom en hög förbränning. Han var hungrig konstant - det är han fortfarande - men jag var livrädd för att mata honom för ofta och för mycket. Jag gick återigen på tidsintervaller och rekommendationer istället för att verkligen lyssna på hans behov. 
Den här gången har jag ammat när dottern varit hungrig. Och konstigt nog har det blivit med ganska jämna intervall om tre timmar. Dessutom har hon som sagt sovit bra om nätterna. 
Många har frågat mig om vi har fått in bra rutiner, vilka tider hon har och så vidare. Och jag har svarat att "Jag vet inte riktigt. Hon äter när hon är hungrig och sover när hon är trött" 
Såklart. Så fungerar ju bebisar och även vuxna om vi bara skulle få chansen. 
Strunta i gliringar om för dålig viktuppgång eller för mycket mat. Ammande bebisar växer i skov och inte efter nån medioker kurva. En del bebisar går inte upp så mycket alls i vikt och en del är små michelingubbar innan de börjar gå. Det är helt okej att inte följa normen så länge barnet är nöjt och tillfreds. Och är det inte tillfreds - så prova att amma oftare. Hellre än mer sällan i alla fall.
Amning är heller inte bara ett sätt att utfodra barnet på - det är ju också bebisens sätt att tanka närhet och kärlek - och vem kan säga att man kan ge för mycket av sånt till ett barn.
Kanske självklarheter för en del men att amma kan faktiskt vara lättare sagt än gjort. 
Det är en härlig liten konst. Och idag har vi med blandade känslor tagit första steget mot att sluta: En sked gröt. 

Inga kommentarer: