torsdag 1 juli 2010

Här är jag

Förlåt.
Jag ber om ursäkt men jag dåsade bort ett tag.
I sommarvärmen och solen och doften av vresrosor och schersmin.
Försvann till stranden med badande barn. Skrattande barn.
Blev trött och somnade i skuggan en stund på altanen.
Njöt av midsommar som uppbringade inte mindre än 25 härliga grader och några glas rosé.
Fann mig själv mitt i ett sommarlov.

Nåja, visst har det varit ett par måsten här och där. Kroppen är dessutom konstigt trött och öm trots de angenäma temperaturerna. Lagom är bäst. Idag är tex ett strålande exempel. Lite molnigt men ändå ljumt.
Ljumma vindar. Skugga.

Imorron blir det stranden igen. Det är inte så lugnt att vara på stranden ensam med tre barn. Ibland en lånad fyra.
Lilla S springer åt alla möjliga håll. Nonno är mest och spelar strandfotboll så honom har man ändå lite koll på. Fast ibland blir det akut skade-utryckning förstås. Storebror Leo hoppar från hopptornet och har just vågat sig på den högsta avsatsen.
Det är lite jobbigt för mamman. Man önskar att man hade 16 par ögon, 8 armar och kanske kunde klona sig själv med jämna mellanrum.
Man får ta hjälp av filt-grannen och be dem passa ens värdesaker när man måste springa runt bryggorna med Stella. Och man får be sina stora och duktiga killar om bärhjälp när alla handdukar, stolar, strandtält, badringar, hinkar, bollar och kylväskor ska till och från stranden. Men det går.
Faktiskt så går det.

Räddningen - eller pausen som gör det möjligt ska jag säga - är att lilla S sover middag i vagnen ca 1-2 timmar. Då får jag sjunka ner några minuter i brassestolen. Kanske hinna glutta lite i den medhavda boken.
Är man smart köper man nya serietidningar till grabbarna som man serverar just i den stunden och vips är allt lugnt för ett ögonblick. För några minuter.

Jag längtar efter A's semester. Så att vi får vara allihopa.
Tid tillsammans. Också av praktiska skäl.
Som att vi då är två om all denna matlagning som ska till när barnen är lediga. Det är frukost, lunch, 2 mellanmål, fika och middag. Välling, kvällsmacka och kanske te.
Eller kan turas om att passa lilla S på stranden.
Så att vi kan åka bort och slippa plocka i och ur diskmaskinen här hemma. Jag plockar gärna i och ur den någon annanstans för omväxlingsskull. Eller äter på papperstallrikar. Eller låter nån annan diska. Det går också bra.

Sommarlov. Smaka på det ordet.
Det smakar vaniljglass, rabarbersaft och hallonpaj.



Inga kommentarer: