måndag 26 juli 2010

Nada

Jag är dålig på att sitta still. För att inte säga usel.
Jag är så sjukt dålig på att göra ingenting att det liknar...ingenting.
Det är som om jag måste vara klar med allt för att kunna koppla av. För att förtjäna en stunds lugn och ro. Och klar med allt - det blir jag ju aldrig.
Det finns ett trix dock. Jag är bättre på att vara stilla ett tag om andra nyttigheter pågår runtomkring mig. Exempel: Om maken går runt och plockar, lagar mat, fixar, gräver, spikar eller så - då kan jag sätta mig och läsa ett tag. För då är det som om något ändå blir gjort fastän jag kopplar av en stund. Och jag kan vila. Men det fungerar ju sällan eftersom det bor tre andra i det här huset som är mellan 94 och 140 centimeter långa och är maken upptagen med att tex gräva så måste jag byta blöja eller leta glasögon när situationen kräver.
Så det blir korthugget, minst sagt.

Jag behöver således träna på detta.
Så in i bängen.
Meditation och yoga lockar mig när jag läser om det. Vid ett tillfälle när jag besökte Yasuragi som är ett japanskt spa utanför Stockholm provade jag att delta i en stunds japansk meditation. Det hela gick ut på att man skulle sätta sig så bekvämt som möjligt utan att tappa hållningen. Sen ringde meditationsledaren i en klocka varpå 15 minuters tystnad skulle följa. Under den tiden skulle man helst inte röra sig, tänka på något särskilt eller ens flytta blicken.
Det låter plättlätt.
Men shit!
Jag klarade ett par minuter sen kröp det i mina ben.
Jag domnade i händer, tår och efter 7 minuter mådde jag fysiskt illa.
Vid 9.30 reste jag på mig och gick ut.
Svettig och illamående.

Jag behöver alltså öva på att göra absolut ingenting.
Om en stund ska jag öva.
Ska bara gå ner och slänga i en tvätt först.

Inga kommentarer: