fredag 4 juni 2010

Min snart 7-åring

Idag var det dags för förskoleklassen sommarshow. Som en avslutning för klassen innan de delas upp och ska starta i "riktiga" ettan.
Inför detta hade Noel, snart 7, och jag varit och inhandlat ett par solglasögon och ett mycket coolt nitarmband. I onsdags hade han det på sig i skolan vid repet och tydligen upprättades det en lånelista bland de andra killarna. Så coolt var det.
På kvällen tränade han fotboll på HIP och var ju tvungen att ta av sig armbandet under straffläggningarna. Såklart. Och då glömde han det såklart.
Så när han försökte leta upp det igårmorse ringde han och storgrät av förtvivlan eftersom det naturligtvis inte gick att hitta.
Och som den curling-mamma jag är gick jag raka vägen till H&M och köpte ett nytt. Som han dyrt och heligt lovade att aldrig tappa bort. I alla fall inte innan showen.

På showen mimade han och dansade koreografi till "Manboy" tillsammans med två av tjejerna i klassen. Han var strålande. Gav allt. Bjöd verkligen på sig själv.
Med armband och allt.

Förresten ska han nu få glasögon. Igen och ÄNTLIGEN enligt honom själv. Jag har ju hoppats att han skulle slippa men det verkar oundvikligt. Som tur är verkar han inte behöva dem annat än när han jobbar i skolan och sitter framför datorn. Så när han tränar fotboll kan han vara utan. Skönt.

Min älskade Noel. Som har blivit så stor och lång, fast han egentligen är ganska liten. Som kan läsa finfint nu och har lärt sig klockan. Som kan bli arg som en hel vulkan på bråkdelen av en sekund och som utan vidare retar gallfeber på sin storebror. Som myser, gosar och busar med sin lillasyster och vill somna i mammas säng och sen bli nedburen till sin egen. Bara för att vakna vid 4-snåret och komma tillbaka upp igen.
Som är så snygg i sin blonda snelugg och sitt brunbrända ansikte.
Som är en mästare på fotboll och på att charma tjejer.

När han rensade sin låda i skolan häromdagen och tog hem innehållet i en stor påse hittade vi tre-fyra skrivböcker, en mattebok, en bok om planeter och 32 kärleksbrev från olika flickor i klassen.
Den killen kommer att gå långt!

1 kommentar:

Mitt i Fågelsången - byter snart namn sa...

Mys och gos och allt sånt! H saknar Noel :)

Duktig kille som kan klockan redan. H kan läsa (till As förtret), men har inte koll på klockan (tror jag... Det blir så splittrat när man bara ser dem ett par dagar åt gången. Inser att jag inte vet faktiskt)

Önskar er alla en underbar sommar!

Kram