söndag 17 oktober 2010

Söndags-kul

Lunch. Söndag.
En helg då inget riktigt blev som det var tänkt. Baciller och virus står som spön i backen.
Ryggen vill ingenting. Absolut ingenting.
Men så händer något som lättar upp sinnesstämningen avsevärt.
Älskade 10-åringen har sovit borta. Drog till bästisen B redan igår på förmiddagen och kommer hem exakt ett dygn senare.
Nya klasskompisen J ringer och vill ses efter lunch.
Mamman suckar lite motvilligt. Okej - en stund då, men sen får du komma hem och ta det lite lugnt på eftermiddagen.

Mamman: Borstade du tänderna imorse?
10-åringen: .....Mmmmmm....
Mamman: Borsta nu tänderna innan du åker till Johan.
10-åringen: Jag haaaar borstat tänderna...
Mamman: Det har du ju inte, nu ljuger du allt, (och tillägger lite skämtsamt) ,den som ljuger kommer inte till himlen vet du väl.
Blixtsnabbt kommer 10-åringens replik:
- Jag ska inte till himlen, jag ska bara till Johan.

Och mamman skrattar ur hjärtat en lång stund. Och skrattet har räckt hela eftermiddagen.
Vet iochförsig inte om han nånsin borstade tänderna. Men med den punch-linen tror jag att jag struntar i det för dagen.



1 kommentar:

Hannah Carin Noelius sa...

Han är världens klokaste! Vad var det vi sade förr: Snälla flickor kommer till himlen och stygga längre....eller nåt.
Och himlen på jorden kan ju faktiskt vara att en dag få strunta i att vara duktig! Heja Leo! Från Mormor