fredag 9 oktober 2009

Födelsedagssjukan

Jag har en sjukdom.
Ja, jag har flera men en är något som jag kallar "födelsedagssjukan".
Den går ut på att om jag en gång fått reda på vilket datum en person fyller år så minns jag det.
Det var väl inte så farligt tänker du och - nej, det kan väl tyckas som en lindrig sjuka vid första anblick. Men nu är det så att jag försöker rensa ur min hjärna och mitt system med en massa mindre viktiga saker som ligger där och pockar på min uppmärksamhet och vill ha mitt engagemang och då är denna lilla åkomma tämligen retsam.
För det är ju inte så att jag minns enbart de födelsedagar jag vill komma ihåg.
Nej, jag vet när kompisar som jag inte träffat på 20 år fyller år. Jag minns när bekantas barn har födelsedag - och då pratar vi bekanta som jag aldrig någonsin umgåtts med.
Det ringer klockor i min mentala födelsedags-kalender när forna kollegor, bandmedlemmar och körkompisar har bemärkelsedag för att inte tala om alla svägerskors svågrar, kusiner och bryllingar.

Man kan tycka att detta utrymme i min hjärna kunde nyttjas till helt andra typer av saker.
Man kan också tycka att det vore den enklaste saken i världen att bara strunta i att komma ihåg - men se, det GÅR inte. Jag har till exempel kämpat i flera år med att glömma bort min att min gamla skivbolagsdirektör fyller år den 14e september.
Och förra året hade jag nästan lyckats. Men nånstans i huvudet ringde ändå en klocka så jag gick hela dagen och kände mig lätt stressad över att jag glömt nåt. Tills jag på kvällen kom på vad det var.
I år resignerade jag bara och skickade ett grattis-sms på en gång så kunde jag släppa det sen.

Idag fyller en god vän år - och det kommer jag gladeligen ihåg så klart.
Grattis M! Men jag vet inte hur sunt det är att jag minns att jag imorron den 10/10 hade beräknad förlossning första gången för 9 år sen. Eller att en i min kompis' mammagrupps son fyller år nästa torsdag.
Så det tänker jag glömma bort. Nu.


1 kommentar:

Pumpan sa...

Jag har precis samma sjukdom.....
Fast tvärtom liksom....
När jag ser/hör om ett datum så raderar hjärnan automatisk genast bort det.... som om det liksom vore ett virus eller nått.
Konstigt det där.......
Hur olika man funkar menar jag