måndag 17 januari 2011

Dirrarna

Musikbranschen styrs av män.
De kvinnliga skivbolagsdirektörerna lyser med sin frånvaro.
På PR-avdelningar hittar man en del tjejer. De som ska ringa runt, representera, knyta kontakter och vara ansiktet utåt - de är oftast tjejer. Men de som fattar de tunga besluten, lägger budgetar, säger ja eller nej - de är män. Oftast ska jag tillägga. För det finns förstås undantag. Problemet är att jag nästan aldrig haft förmånen att stöta ihop med dessa undantag och det är lite sorgsamt.

Det vilar nämligen stundom ett oengagemang över de som satt sig på skivbolagsstolarna. Särskilt i dessa tider. En cynisk ridå har gått ner och släckt varje liten låga av passion eller ambition i ögonen på de där männen.
De är såna som svarar på mail medan man sitter i ett möte med dem. Som ALLTID svarar i telefon mitt i en viktig konversation och som lyssnar på den skiva man lagt ner sin själ och sitt hjärta i med ett halvt öra först i samma ögonblick som man kliver in genom dörren - fast han dyrt och heligt lovat att lyssna in sig innan för att kunna föra en vettig diskussion runt materialet.
Och aldrig, aldrig, aldrig nånsin lyssnar han på texterna. Det har han slutat göra för länge sen.
Därför faller det så platt i de här sammanhangen för mig.
Jag som lever på hoppet om att beröra, min musik som bygger lika delar på text och musik och som har en huvudsakligen kvinnlig publik.

Men så hittar man plötsligt någon som går lite mot strömmen.
Som ändå tar sig tid att prata ordentligt en stund.
Som sätter sig in i omständigheter och förstår att om inte musikbranschen ska gå under fullkomligt så måste även skivbolagen anpassa sig och sin arbetsform en aning.
Och då blir man så övermåttan glad så att denne helt vanlige kille - som i vilken annan bransch bara skulle anses göra sitt jobb - plötsligt framstår som en superhjälte.

Nu är jag ju ändå min egen skivbolagsdirektör den här omgången. Kvinnlig dessutom. Men jag måste ändå samarbeta med en del av branschens män för att nå dit jag vill. Och då gäller det att hitta rätt.
Jag håller tummarna för att jag gjort det nu.


1 kommentar:

Ett stenkast från Fyndet sa...

tummar kommer härifrån oxå!!