söndag 9 januari 2011

Ur en tallkottkörtels perspektiv

All jul är ute.
Av det gamla året och nyligen passerade högtiderna syns inte ett spår.
Det känns rent, undanplockat och luftigt. Andrum. Rum att andas i.
I köket har jag redan vågat mig på pastelliga accenter och ute återvänder ljuset sakta, sakta...
Idag kunde man tillochmed se altanens trä för att snön smält undan.
Annars känner jag mig inträngd av snön. Vallarna växer sig höga på tomten, på gatorna och kräver ett utrymme som jag anser mig ha rätt till själv. Åtminstone luften eller ingenting borde i få finnas där istället för snön.
Ändå känner man att man är på andra sidan.
Vintern är kvar - säkerligen ett bra tag till - men lyfter man blicken nu så ser man på horisonten att jordens axel börjat luta åt rätt håll...
Tallkottkörteln vädrar morgonluft. Eller morgonljus snarare.
Och visst är det konstigt hur den påverkar oss - den där solen - och den där lilla körteln.
Påverkar mig.
En stunds ljus efter månader av mörker och en plötslig känsla av utrensning och doft av såpa kommer över mig. Jag tar tag i gamla surdegar som mangelhögar, tvättstugestädning och källarsortering. Njuter av att kasta saker. Ut.

Imorron börjar vardagen igen. Åtminstone för fyra av fem i vår familj. Det är bara Noel som har ytterligare en dags jullov eftersom skolan och fritids passar på att ha planeringsdag just när alla ska till och börja jobba igen. Precis som vanligt.
Hur jag ska få lilla Stella ur sängen vid 6.30 är ännu ett mysterium. Imorse hade vi ställt klockan på 8.30 och hon vägrade öppna ögonen.
Storebror Leo kommer att ha det svårast. Han har blivit nattuggla och hatar morgnar överlag - oavsett när de startar.
Att dessutom ställa sig och vänta på bussen i ett kallt januarimörker gör inte saken lättare för honom såklart. Kanske får pappan förbarma sig och skjutsa honom för en gångs skull. Imorron.

Det har sannerligen varit mörkt. Mysigt stundom såklart.
Men mörkt. Och det gillar åtminstone inte min tallkottkörtel.
Fast nu ser jag ljuset. Jag ser ljuset, Jonathan! Jag ser ljuset.
Ljus och tulpaner!
Halleluja.

Inga kommentarer: