fredag 4 september 2009

Lugnare läge

Det har lugnat sig lite nu.
Alla huvuden verkar ha hållit någorlunda efter krascherna. Leo ser däremot ut som en liten brottare med blått och svullet öga.
Noel är det full fart på - som vanligt. Han sover nästan med fotbollsskorna på och spenderar varje ledig stund i skolan på just fotbollsplanen.
Stella är (peppar, peppar) frisk och har gjort sin första hela vecka på dagis. Hon är skriklessen när jag lämnar henne dock eftersom hon nu klurat ut sammanhanget och innebörden av vistelse på förskola. Den innebörden att vi inte är där samtidigt som henne.
Annars går det tydligen ändå ganska bra även om humöret kanske är lite skört under dagarna.
Jag hämtar henne så tidigt jag kan och det är skönt att hon inte behöver vara där så långa dagar.

Igår var jag runt i affärer för att inhandla samt skriva ner tips på presenter till Noel som blir sex år på söndag. Svårt. Han har som sagt en passion - och det är fotboll. Men man kan inte köpa oändligt mycket saker som har med fotboll att göra.
Ibland när barn kommer hem till oss konstaterar de att "Oj, va lite leksaker ni har".
Då rycker jag naturligtvis till och säger att "Nejdå, det stämmer inte riktigt" och så drar sporadiskt jag fram lite lådor med nån flexitracksbana eller lego i.
Ändå kan jag reflektera över detta när jag gör besök hos andra barnfamiljer. Det kan nog stämma ändå. Vi har inte våldsamt mycket leksaker hemma hos oss.
Dels köper vi faktiskt inte så mycket leksaker och sen rensar vi ut det som ingen leker med.
Det blir mest inköp till födelsedag och jul.
Barnen får mycket utegrejer dock. Och gudarna ska veta att jag på intet sätt påstår att detta hem inte är materialistiskt. Nej - tvärtom - men just leksaker är det lite ont om.
Skärmar har vi dock i alla rum. Datorer och TV-apparater. Wii, PS3, Gamecube och Nintendo DS. Ute i trädgården finns studsmatta, gungor, vattenleksaker, sällskapsspel, skateboardar, fotbollar, mål, cyklar, rullskor, tennisracket - ja en massa grejer.
Det är icke-elektroniska inneleksaker som fattas.
Men jag vet inte. Det kanske inte behövs.
Det kanske är lika bra att de har lite tråkigt inomhus så att de hellre går ut och leker när kompisarna kommer.
Aha! En plan. Så god som någon;)





Inga kommentarer: