måndag 11 januari 2010

Start

Vardagen är åter.
Det är alldeles, alldeles tyst i huset.
Jag är också tyst. Liksom telefonen.
Det sistnämnda är lite oroande men jag slår bort de tankarna för nu. Jobben kommer ju. Som de brukar. Tillslut.

I huvudet hade jag en lista över saker jag skulle ta tag i när allt återgick till det normala. Mail som skulle skickas, personer som skulle ringas, hyllor som skulle rensas, bokföring som skulle...Ja, ni förstår.
Men nu när jag är där minns jag inte riktigt allt på listan.
Det enda konkreta jag vet är att det är en massa som borde göras. Startas upp. Men vad var det som var mest bråttom? Jag minns inte alls.
Lika bra att ta tag i det som pockar på min uppmärksamhet. Som till exempel skrivaren. Den larmar ilsket om att den svarta bläckpatronen är slut så inga utskrifter kan ske innan den är utbytt. Således ingen sammanställning till bokslut. Således inga fakturor. Inte mycket alls faktiskt.
Så det får bli en tur till centrum helt enkelt.

Annars är det bedårande vackert ute.
Gnistrande vitt. Solen lyser. Kallt - visserligen - men ofantligt vackert.
Krispigt.
Och jag kommer på mig själv med att tänka på tulpaner. Krispiga, gröna blad med blommor i vårlika pasteller. Efter julgransplundringen är det tulpaner som gäller.
För inget annat växer längre i krukorna här hemma. Alla plantor har dragit sin sista suck. Gått hädan till komposten. Med undantag för några ihärdiga julstjärnor som jag barmhärtigt lämnat kvar av den enkla orsaken att de är vita i färgen. Hade de varit röda hade de åkt i samma veva som granen några dagar in på det nya året.
Men de får stå. Tills jag tar mig till Plantagen eller Ulriksdal vill säga. Efter det lever även de farligt. Julstjärnor gör sig inte alls så bra med krispiga tulpaner.
Inte alls.
För nu är vi på andra sidan. På andra sidan det mörka. Nu har det vänt och pendeln har slagit över mot ljus och vår och sol och sommar.
Avlägset i -15 grader - visst - men ändå.
Krispigt med löfte om grönt.
Ljuset vinner mark och tid varje dag.
Något börjar. Startar. Tar ett nytt andetag. Tar sats.

Jag gillar starter. Det är min grej.
Klara färdig gå!
Den som först har en bukett tulpaner på köksbordet vinner!


2 kommentarer:

Mitt i Fågelsången sa...

Jag har! 2 till och med! I min Alvar Altovas. Svenska tulpaner inköpta i centrum.

Helt underbart!!!

Fast ska sanningen fram står det allt en röd julstjärna i köket oxå. Fast den åker innan visningen på söndag, trots att den ser ok ut. Eller så kanske den kan utlokaliseras till badrummet, eller så.

kram

Linn Maria sa...

Du vann Ylva! Jag har inte lyckats med bedriften än - men imorron blir det av! Lycka till på söndag. Hoppas att det kommer en massa rika personer som trissar upp priset till oanade höjder;)