söndag 19 juli 2009

100 tår och fingrar

Ikväll var det baddags igen. Eller bad i balja för Stella och varsin snabbdusch för grabbarna. Leo och Noel har ända sedan Noel blev sisådär ett år badat tillsammans i badkaret men nu börjar det bli ogörligt. Vi har inget stort kar och plötsligt blir det så fullt av gängliga armar och ben när de ska samsas i badvattnet. Det är för trångt helt enkelt.
Dessutom blir det för mycket bråk och tjafs om vem som ska ha sagda fötter var och så vidare.

Stella sitter än så länge förnöjt i sin lilla balja och plaskar med några gummileksaker.
Hon gillar att bada, lika mycket ute som inne.
Ibland när jag ska vara en extra mysig mamma tränger vi ihop oss alla fyra i badkaret - alla barnen och jag. Men det är mest på skoj. Ingen som blir ren av den proceduren.

Tvagningsomgångarna är ett litet arbetspass måste jag tillstå.
Maken skojar ibland om att vi i familjen har hela 100 fingrar och tår tillsammans. Det stämmer ju faktiskt och när de andra pratar vidare om detta brukar jag i mitt stilla sinne fundera över att jag är klipp-ansvarig för minst 80 av dem.
Jag tvättar oftast också fyra av hårkalufserna. Torkar, filar, borstar och smörjer in. Ombesörjer nån fotvårta, kollar insektsbetten och leverfläckarnas storlek. Letar efter fästingar.
Sen klär jag dem i pyjamas och borrar min näsa djupt, djupt i den halsgrop eller nacke jag kommer åt.
Och då, då njuter jag av att jag har hela 100 fingrar och tår i min familj.


Inga kommentarer: