tisdag 14 juli 2009

Massor av mat

Det är mycket mat så här års.
Ibland när sommarlovet stundar brukar jag med fasa se an de ca 60 luncherna som ska tillagas innan skola och förskola tar över den biten igen.
Jo, jag tycker ju att det är kul att laga mat. Då och då. Men vardagsmaten som känns mer som ett måste än lust och njutning skulle jag gladeligen hoppa över stundtals.

Här hemma äts det liksom konstant nu. Stella startar dagen med välling och sen vill alla, även hon, ha frukost vid 8.30-snåret. Då beställs det antingen fil, gröt eller oboy med smörgås från sönerna. Det varierar från dag till dag. På förmiddagen kan det bli en och annan frukt till mellanmål. Klockan 11 vill Stella ha lunch, inte mycket senare för sen blir hon ogörligt trött och grinig.
Eftersom detta dock är lite tidigt för resterande familj blir det en till lunch-sittning vid 12-rycket.

Lagom till att den är undanplockad och diskad är det dags för Stellas mellis och lite senare antingen fika eller mellis för de andra barnen.
Sen är det middag med en eller två sittningar, kvällsmacka och avslutande vällingflaska. Nånstans mitt i alltihop kläms det varma sommardagar in en och annan glass, nån kanna saft och kanske några mariekex.

Det går liksom runt, runt och kylskåpet är inte stängt många minuter under en dag.
Jag säger bara "Tack och lov för att man har diskmaskin". Det måste ändå vara Guds gåva till barnfamiljerna. Den, tvättmaskinen och SVTs Barnkanalen. Vid den sistnämnda kan de yngre förmågorna ibland fastna och för ett ögonblick glömma att det får plats mer i magarna eller tarvas något annat överhuvudtaget.


Inga kommentarer: