torsdag 9 juli 2009

Förstutrapp och nakenstuds

Gäststugan har fått en ny, fin entrétrappa. Äntligen. En "förstutrapp".
Det tog ett par år, då sommarens nattgäster fick bedriva balansakt på ett endaste provisoriskt trappsteg men nu är den på plats. Stor och inbjudande är den.
På var sida om trappan har jag planterat en rosablommande buske. Rosenspirea heter den visst och jag hoppas att rådjuren som brukar dröja sig kvar på den delen av vår ganska skyddade tomt inte ska gilla dem så mycket som jag.
Trappen ser inbjudande ut. Man vill sitta där i morgonrock med en kaffekopp i handen och titta på barnen när de gungar. Jag placerade genast en lykta på ett av stegen och känner att det måste stå ett par skor vid sidan av dörren. Helst ett par gummistövlar eller möjligtvis ett par träskor.

Konstnären bakom detta verk heter givetvis Anders och jag är glad att jag gifte mig med en man som utan vidare kan snickra ihop en fin trappa. Jag önskar att jag själv kunde.
Eller nej, förresten. Jag är bra på annat. Trappkonstruktion överlåter jag gärna till maken.

Idag regnar det. Mycket. Så dagen har inte inletts med någon nakenstuds eller nakenfrukost på altanen heller för den delen. Ja, jag förstår att jag måste förklara detta lite närmare.
Våra barn fullkomligt älskar att vara nakna. Kanske är det så med alla barn, jag vet inte, men jag tror att det i vår familj är lite mer utstuderat. Sönernas definition på en perfekt sommardag är att kunna springa ut nakna och studsa på studsmattan trots att det bara är tidig morgon. Därefter ska det inmundigas frukost på altanen i samma avsaknad av klädsel.
Ja, sen fortsätter dagen på liknande sätt. Finge de bestämma skulle de inte behöva sätta på sig något alls på hela dagen. Och nej, A och jag springer verkligen inte omkring nakna hela dagarna så det är inte vi som är inspirationskällorna till detta beteende.

Nåja, den senaste tiden har ändå en viss blygsel lagt sig över 8-åringens nakenhet och det är väl ganska naturligt för åldern. Så kanske är det sista sommaren som det förekommer nakenstuds där bägge bröderna deltar. Men lillasyster har redan invigts i den ädla konsten så helt påklätt lär det inte bli ännu på några år.
Till brorsornas store förtret kan hon emellertid inte studsa naken utan att passa på att kissa lite på mattan så vi jobbar på att få henne rumsren. Men det är en helt annan historia.



Inga kommentarer: