torsdag 5 november 2009

Drömmen om en dotter


Då förut, innan hon fanns.
Innan jag sett hennes blå ögon, känt hennes doft, rört vid hennes kind.
Då kunde jag ibland drömma om hur det skulle bli när hon kom.
Hur det skulle vara att ha en dotter.

Då såg jag henne dansa runt en midsommarstång i vit Madicken-klänning.
Jag kunde känna hur mina fingrar flätade hennes hår.
Jag drömde om hennes porlande skratt och om hennes kavata upptåg.
I mina tankar var hon en mjuk liten varelse med skinn på näsan, solblekt hår och ögon fulla av liv. En liten jag fast ändå sin egen.
Hon skulle få ett dockskåp. Det vackraste i affären.
Jag skulle sjunga för henne och vi skulle berätta hemlisar för varandra i hennes säng om kvällarna.
När hon var lessen skulle jag sluta henne i mina armar och säga att allt skulle ordna sig till sist. När hon var glad skulle jag skratta med henne.

I mina drömmar fanns en dotter. Sömndrucken, rufsig i ankellångt nattlinne.
En dotter i råttsvansar och med plåster på knäna och vilja i blicken.
En dotter att berätta allt för. Att ge allt till.
En dotter att älska.

I mina drömmar fanns en dotter.
Nu finns hon i mitt liv.



Inga kommentarer: