måndag 23 november 2009

Plus i november

Jag känner härmed att jag är nödd och tvungen att lista lite positiva saker med det klimat, ljusnedsläpp och stämning som råder en måndag i november.

1. Ljus (i form av stearin)
Det finns all anledning i världen att tända horder av ljus. Hemma hos oss brinner det så ofta och mycket att tydliga sotmärken syns runt skruvskallarna som gipset i väggarna är skruvade med. Och skulle man lyfta bort tavlorna skulle ramens kontur synas alldeles förträffligt tydligt ändå.
På sommaren brukar en del höja ett frågande ögonbryn när jag envisas med att tända ljus även dagtid. Men nu alltså - ingen som helst invändning. Bränn på bara!

2. Brist på ljus (i form av dagsljus)
Bristen på solstrålar gör att den där soten jag talade om i tidigare punkt inte alls syns.
Dammtussar kan leva sitt glada liv i hörnen utan att man tänker på det och alla fönster i huset som borde ha tvättats för länge sen är höljda i ett barmhärtigt dunkel.

3. Snyggt mode
Eftersom det är höst och ännu inga minusgrader kan man klä sig i snygga höstkappor eller piffiga koftor, capar, schalar, handskar, chica stövlar, stövletter osv, osv. Än behöver man inte begrava sig själv i den bylsiga dunjackan, drabba frisyren med mössor eller trycka ner sina fötter i kängor som är allt annat än glamourösa.
Det är också långt mycket mer praktiskt när man ska åka och handla i en inomhus-galleria till exempel. Men slipper att omedelbart börja svettas floder och kan lugnt strosa omkring med sin höstkappa lite lätt uppknäppt.

4. Gummistövlar - (Tillägg till ovanstående punkt)
Dessutom gillar jag att jag fortfarande kan dra på mig gummistövlarna. Jag älskar gummistövlar. Särskilt om de är vita. Som mina.

5. Ingen julstress - än
Ännu så länge har inte stressen inför den stundande julen infunnit sig. Än är det sävligt och makligt tempo i varuhus, parkeringshus och på gator och torg.
Än spelas inte julmusik i varje offentlig miljö och än är det inte panik över att man inte ens påbörjat sina julklappsinköp.
Men - dessvärre behöver man bara glänta på kalenderns nästa veckoblad för att se att detta är en snart avslutad tidsfrist...

6. Födelsedag
Jag fyller år. Om några dagar. Så man får väl ändå säga att något gott har kommit ur denna i övrigt alldeles Gudsförgätna månad.

Och en sak är säker. Snart är ljuset åter. Så är det faktiskt.
Alldeles säkert kommer det först en tindrande jul och sen, bortom kröken - en vår.
Tänk det ni! Snart är det vår!


Inga kommentarer: