torsdag 18 december 2008

Jag läser en bok...

Den heter "Äldst, yngst eller mittemellan" och är skriven av Elisabeth Schönbeck. 
Boken handlar i stort om hur placeringen i syskonskaran påverkar oss genom hela livet. 
Mycket intressant. 
Inom terapivärlden har man ju länge fokuserat mycket på hur relationerna mellan barn och förälder påverkar men det är häftigt att begrunda hur syskon, som ju oftast är livets längsta relation, formar den jag är. Eller avsaknad av syskon.
Jag har fått lära mig att jag är ett enda-barn. Ett funktionellt enda-barn om jag ska vara noga med etiketterna. Och mycket i boken stämmer alldeles oerhört in på den beskrivningen av mig. 
Jag har parat ihop mig med en storebror MEN som har en mamma som är storasyster och det visar sig vara otroligt typiskt och naturligt för mig. 
Både min mamma och min pappa är ett mellanbarn men i realiteten ett funktionellt yngsta barn eftersom deras yngre syskon kom mer än fem år efter dem. De är inte längre gifta ska tilläggas, hihi...
Det är också skönt att läsa att alla syskonarter och positioner är lika bra men har olika för- och nackdelar naturligtvis och att det är genom att känna till dem som man kan öka förståelsen för sig själv och sin familj. 
Det känns också bra att läsa den nu när man är mamma till en egen liten syskonskara. Vissa saker kan vara bra att tänka på och förstå när man ser hur barnen interagerar. 
Det är också alldeles uppenbart hur balansen förändrades nu när det kom in ett tredje syskon som dessutom var en lillasyster i bilden. 
Dagens julklappstips med andra ord: 
"Äldst, yngst eller  mittemellan" av Elisabeth Schönbeck. 
Passar alla med familj eller som vuxit upp i familj, dvs alla.

Inga kommentarer: