fredag 26 februari 2010

Estetik och funktion i skön harmoni

Jag är pedant.
En aning fåfäng också.
Estetik är viktigt för mig men det handlar faktiskt inte bara om yta. Alltså jo visst - det estetiska är ju ytligt men för mig är det mer än så.
Det är liksom en sorts kärlek. Omtanke.
Yta med inre förankring.
Skal med hjärta.

Jag älskar Italien. Där är alla sinnen viktiga. Smaken, lukten, känseln, hörseln och synen.
Maten ska både smaka, dofta och se god ut.
Alla komponenter är lika viktiga och förstärker helhetsupplevelsen.
Det är viktigt vad man har på sig. Inte bara ur status-synpunkt utan också för att det sänder ett budskap om att jag tycker att den jag möter är betydelsefull. Att jag tycker om mig själv och tar hand om mig själv.
Det är viktigt hur det ser ut runtomkring en för att det spelar roll vad man vilar sina ögon på, vad ens sinnen upplever. Det bidrar till helheten. Till livet. Och man hyllar det!

Så känns det när man är i Italien. Visst, jag förstår att inte alla Italienare går omkring och medvetet tänker så hela tiden. Men atmosfären och kulturen andas av det vackra i livet. Och det är jag avundsjuk på.
Här i Sverige hyllas funktionen. Det må vara hänt. Men på min lista kommer inte alltid funktionen först får jag erkänna. Den kan komma på andra plats och tillochmed ännu längre ner ibland till förmån för det vackra, estetiska och njutbara.
Inte alltid så smart kanske. Men njutbart.

Idag har jag köpt nåt som innefattar både det estetiskt njutbara och det enkla, funktionella.
En MacBook.
Teknik är inte min grej. Inte alls. Men ska det vara teknik så får den vara snygg. Och vit som denna. Så att den harmonierar med omgivningen.

Den kostade lika mycket som den där galet dyra gustavianska fåtöljen med fotpall jag tillslut efter många års suktande köpte. Och jag kommer att älska dem båda lika mycket.
Det bästa är att jag nu kan sitta i ovannämnda fåtölj med datorn i knäet. Så man kan säga att jag just ökat användarvänligheten för fåtöljen och därmed även dess värde.
Jag passar där i min fåtölj med en vit dator i knäet.
MacBook - för det är jag värd.... ;)

1 kommentar:

Niclas sa...

Hemligheten med Apple är att det inte är teknik. Det är användning.
Som Italiensk mat, mer doft och smak än fluffigt och garnerat.
Tje, eller nåt.