måndag 3 november 2008

Doktor Mamma

Att vara trebarnsmamma kan ibland liknas vid en grundläggande vårdutbildning. Det känns som om jag har en ganska hög grad av kunskap när det gäller allmänmedicin vid det här laget och vi besitter med säkerhet ett av norra Europas mest välfyllda husapotek. 
Det händer till och med att vänner ringer mig istället om det är lång kö till sjukvårdsrådgivningen...

Ve den läkare eller sjuksyster som i enlighet med primärvårdens mått på servicegrad försöker förmå mig att avvakta nåt dygn till innan vi får komma in. Eller påstår att ett halsprov är helt onödigt om barnet inte har feber. 
Somliga skulle kalla mig målmedveten i min kontakt med vårdinrättningar - andra kanske nåt i stil med häxa. 
För är det något jag har lärt mig så är det att man måste skrika och vara lite besvärlig för att få den hjälp man behöver. Idag vet jag när det är nåt knas med mina barn. Det visste jag oftast redan som förstagångsmamma också men då var jag inte lika påstridig. Så när man suttit i telefonkö en timme till närakuten och sköterskan frågade om det var mitt första barn och om jag provat med koksaltlösning i näsan, jag då vågade man inte säga att man faktiskt i hela kroppen VISSTE att han hade öroninflammation. 

När något av mina barn är sjuka nuförtiden så ringer jag inte någon rådgivning längre. Jag ringer helt sonika upp och säger: "Min son har halsfluss och jag behöver få en tid idag till en läkare". 
Det är dessvärre så att man helst ska behöva ställa diagnosen själv för att få rätt hjälp. 
Och väntar man på en remiss så måste man jaga den, se till att den kommit fram ordentligt och sedan själv skynda på den med ett par, tre telefonsamtal. Väntar man på provsvar så måste man ringa upp och kolla dem även om man fått löfte om uppringning vid avvikande resultat. 

Idag förmådde jag vår husläkare ta halsprov på oss alla fem i familjen trots att bara två av oss hade inbokad tid och en av oss egentligen var för liten för att vara patient på mottagningen. 
En av oss hade streptokocker och det var han som hade minst symptom av barnen och som de inte tyckte att det var någon idé att kolla. 
Det är bra att vara lite häxa ibland. Häx-doktor.


Inga kommentarer: