fredag 7 november 2008

Gospelglädje

Jag sjunger i en Gospelkör. 
I ca två år har jag nu varit alt i Kummelby Gospel. 
Musik är ju en del av mitt yrke och oftast är jag solist i olika sammanhang. Men så kom det sig att jag gick på adventskonsert med Kummelby Gospel och märkte att jag saknat körsången oerhört. Jag är skolad i musikklass där körsång är en stor del av undervisningen så den biten har liksom fattats mig den senare delen av mitt liv. 

Att sjunga gospel är så fantastiskt, roligt och underbart! Det passar mig dessutom alldeles utmärkt eftersom sångsättet mer liknar en solists teknik - fast i större grupp om du förstår vad jag menar. 

Och sen är det denna sångglädje! Jag kan vara precis hur trött och energifattig som helst när jag beger mig till kyrkan i mörka novemberkvällen. Men efter bara några minuters körövning är jag ett sprudlande energiknippe som har svårt att sitta still och vara tyst (även om man faktiskt måste det också ibland på övningarna;). 

Vi har en superb ledare. Hon har en röst som fyller det allra största tomrum med värme och behaglig rysning. Hon kan få den surmulnaste körmedlem på gott humör och hon är fenomenal på att förmedla just denna sångglädje och teknik som är specifik för gospel. 
Att hela tilldragelsen sker i kyrkan med allt vad det står för och innebär gör det hela alldeles perfekt!
Vi är bra också - faktiskt riktigt, riktigt bra stundtals. 

Ibland, som imorse, önskar jag att jag kunde öppna en garderobsdörr och där bakom skulle gospelkören stå och sjunga nån svängig dänga ur repertoaren. Då skulle ingen morgon kännas seg och motig. Faktum är att jag skulle önska att alla fick sig lite gospel till livs då och då. Det är som vilken vitaminkick eller energiboost som helst. 

Så om du vill smittas lite av denna glädje, kom då till Kummelby Kyrka följande datum: 
9/11 kl. 10.00 Gudtjänst med Kummelby Gospel
29/11 kl. 14.00 Adventskonsert tillsammans med Kyrkokören
10/1 kl. 15.00 Gospel i juletid, vår egen konsert. Entré 80:-.

Välkommen!




Inga kommentarer: