torsdag 28 maj 2009

Mellan reklamfilm och psalm

Jag jobbar ju ganska mycket som speaker. Den korrekta engelska termen ska egentligen vara "voice talent" eftersom jag mycket sällan agerar "högtalare" men i Sverige är ändå den vedertagna titeln just speaker. 
Det innebär att jag lånar ut min röst till diverse varumärken och ofta är det fråga om TV-reklam men också radio, telesvar, webb, information, butiksTV osv.

Samtidigt har jag ju min musik. Jag skriver, sjunger och de senaste åren har jag haft en del uppdrag inom Svenska Kyrkan. Skrivit temamässor, dopmusik och tillochmed vid två tillfällen mottagit psalmstipendium. 

Jag rör mig mellan dessa, till synes, ytterligheter dagligen. För mig är det vardag och inget konstigt alls. Men ibland får jag frågan hur det känns att kombinera "bananer för 9.90" med "Trygga räkan". Och jag svarar att det går finfint!

Det ena är en förutsättning för det andra - och tvärtom. 
Det är ganska få förunnat att kunna leva fullt ut på sin passion. På det här sättet kan jag det.
Mitt mål är att med mitt uttryckssätt, vilket det nu än må vara, nå fram och beröra människor. 
Visst sker det oftast på ett djupare och mer känslomässigt plan genom musiken och texterna men jag är ändå djupt engagerad i min insats som speaker. Även där ska jag förmedla något på bästa sätt och jag tycker att det är fantastiskt roligt att läsa och möta kundens behov samtidigt som jag försöker sätta mig in i mottagarens öra. 

Igår fick jag en inbjudan till Psalmforum i Vadstena. Där träffas psalmförfattare för att inspireras till skapande genom föredrag och att vi spelar och skriver tillsammans. 
Man bor i spartanska rum hos Birgittasystrarna, äter soppa och bröd och deltar i kvällsbön i klostret. 
Det är ganska långt ifrån nya "Samsung Ultra Touch med en unik kombination av klassisk knappsats och touchscreen med LED-teknologi". Eller "Nivea Lift Expert som reducerar ålderstecken och fina linjer inom några minuter". 
Härligt långt faktiskt!
Och jag skulle inte vilja vara utan något av det. 

Pojkarna, de tror att alla mammor spelar in skivor med sånger som handlar om deras barn. Och att jag ständigt hörs på TV och radio är sannerligen inget märkvärdigt eller spännande. 
På sin höjd kan det komma en trött kommentar från 8-åringen i stil med 
"Mamma, nu är det du på TV....igen...". 
 

2 kommentarer:

Niclas sa...

Tjoho, jag tyckte väl jag kände igen magnumrösten. Bra jobbat. För övrigt skriver jättebra. Härligt att läsa.

Linn Maria sa...

Njaaa, årets Magnum är jag nog inte skyldig till ;)
Favvisen nu är Apollo sen rullar som sagt Samsung, Libresse, Nivea och Braun Silk Epil nu tror jag.
Fast du kollar ju inte på TV - du har ju havet att kolla på - tycker jag verkar mycket sunt!
Kram, Linn