torsdag 26 mars 2009

Strep A Pos

Jag trodde nog att jag sett detmesta när det gäller just vår vän streptokocken. Men synen som mötte mig när jag sa gomorron till min 8-åring imorse var tämligen ny. 
Han var rödflammig i hela ansiktet och kinder, läppar och ögon var uppsvullna. Han så ut som om han fått ett par-tre allergichocker. Minst. 
Jag hann googla på de mest exotiska diagnoser innan vi kom fram i telefonkön till läkarmottagningen. Inga av dem särskilt uppmuntrande. 
Sjuksystern frågade i alla fall om jag hade något antihistamin (dvs allergitablett eller liknande) hemma. "Visst" sa jag och letade fram en flaska Tavegyl i mitt husapotek och som tur var hade den bäst-före-datum tom Mars 2009. 

Men vet ni vad som hände sen? Jo, maken tog alla barnen och åkte till läkarmottagningen. Inte jag. Jag följde inte ens med. Jag åkte kommunalt in till stan och klippte mig. 
Och det gick bra ändå, fastän jag inte var med hos läkaren. Nog för att jag skrivit en lång lista med symptom, historik och febergrader - men ändå - det gick fint. 

Strep A Pos. stod det så på Leos halsprov. 
Det betyder: Mamma hade rätt! Eller snarare halsfluss/scharlakansfeber. 
Lillebror däremot har tydligen nån annan liten virus och lillasysters prov är på odling. 
Så vi får se hur mycket piller det blir innan veckan är slut. 
Alvedonen går i alla fall som sagt på rullande band. Och aftonbönerna. 



Inga kommentarer: