lördag 14 mars 2009

Våga vägra Facebook

Jag är ju en mycket gammal människa innanför dessa 33 års-yttre så att säga. Tant kanske vissa skulle säga. Andra - bara gammal och klok själ...
Därför har jag inte riktigt hängt med i svängarna när det gäller utvecklingen och nätverkandet på webben. Det tog ju tex ganska lång tid innan jag kom underfund med detta bloggandet trots att det känns som en mycket bra Linn-uppfinning. 
Nåja, i förrgår föll jag så till föga för nästa interaktiva begivenhet. Facebook. 
Jag säger bara - Herregud. 
Detta går alltså ut på att man ska ha en massa vänner och bekanta uppkopplade till sig. Ett sätt att hitta gamla, behålla befintliga och skapa nya kontakter antar jag. 
MEN JAG HAR JU FULLT SKÄGG ATT UPPRÄTTHÅLLA DE RELATIONER JAG HAR I VERKLIGA LIVET!!!! Hur sjutton ska jag hinna underhålla, chatta, skämta och konversera med ett par hundra FB-kompisar?????
Men det verkar som om jag är den enda som är skeptisk...
Nja, inte riktigt förresten. Imorse hörde jag på radion att de senaste vetenskapliga rönen från USA visar på att man löper risk att få ADHD eller åtminstone ADHD-betingade beteendemönster genom för kraftigt användande av Facebook. 
Hjärnan får svårt att sålla all information och stressas av att något ständigt påkallar ens uppmärksamhet så av detta blir man lättretlig, rastlös får sömn- och koncentrationssvårigheter. 
Så våga vägra. Åtminstone mellan varven.


1 kommentar:

Pumpan sa...

Nej, facebook är bra, så det så.

I allafall för oss som inte har så många riktiga relationer. Nu kan man i alla fall låtsas att man är kompis med alla facebookvänner.

Och det där med ADHD, det skulle nog jag bara må bra av att få en släng av.