lördag 28 mars 2009

Vad gör mamma?

Igår frågade jag lite nyfiket vad min äldste son svarar när nån frågar honom vad jag jobbar med.
-Tjaaa, jag brukar väl säga att du sjunger....och spelar in reklam.
Hmmm, ganska nära sanningen får man ändå säga. Betydligt mer precist är vissa andra medlemmar av min släkt eller bekantskapskrets skulle kunna beskriva mitt yrke i alla fall. 

Jag brukar tänka på när min band-kollegas son en gång för drygt 10 år sen skulle berätta för sina kompisar i sandlådan vad hans pappa jobbade med. Pappan hade byggt en hemma-studio i en större garderob/förråd hemma där han satt och skrev låtar till våra skivor. 
4-åringen sa då missnöjt till sina kompisar att: Min pappa jobbar i garderoben...
Han tyckte antagligen att det varit roligare om pappan varit polis, brandman eller liknande. 

Nåja, mina barn vet att jag jobbar ganska mycket bakom mick i alla fall. Och det är sant. 
Men faktum är att när jag beställde nya visitkort häromdagen så smålog jag vid tanken på att jag skulle bli tvungen att sätta dit nån typ av titel på kortet. 
"Tusenkonstnär" kanske...eller "Superjonglör" eller helt enkelt "Har inte riktigt bestämt mig än". 
Men för er som känner mig och tycker att ni har svårt att få grepp om mitt yrke så kommer här en förklaring, en gång för alla: 
Jag jobbar mest som speaker, det vill säga lånar ut min röst till TV, radio, webb, information, talsvar m.m. Parallellt med det skriver jag musik och text. Exempelvis har jag givit ut egen skiva på eget skivbolag och förlag men just nu skriver jag en hel del musik på uppdrag av Svenska Kyrkan. Ibland ger vi mässor och konserter i kyrkor. Mellan varven arrangerar jag events och temakvällar, dels i egen regi men också på uppdrag av andra företag och organisationer. Där kan det också hända att jag själv sjunger och spelar. Ibland får jag copy-uppdrag, skriver texter, krönikor... Äsch - jag ger upp....
Säg bara att jag jobbar med min röst. På lite olika sätt, olika sammanhang och på olika platser.
Men mycket sällan i garderoben. 




Inga kommentarer: